پايان رياست ۶ ساله‌ وطن‌پور بر دفتر توسعه فناوري سلامت در روزهاي كرونايي

۱۴ بازديد

عصر جمعه ، 8 اسفند ، حسين وطن پور با معرفي مدير جديد توسط معاون تحقيقات و فناوري وزير ، در كمتر از سه ماه از انتصاب خود ، رياست دفتر توسعه فناوري سلامت در وزارت بهداشت را بر عهده داشت. در اين گزارش ، نگاهي به بخشي از عملكرد واتانپور در اين موقعيت مي …

منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
پايان رياست ۶ ساله‌ وطن‌پور بر دفتر توسعه فناوري سلامت در روزهاي كرونايي

پايان رياست ۶ ساله‌ وطن‌پور بر دفتر توسعه فناوري سلامت در روزهاي كرونايي https://hydoc.ir/پايان-رياست-۶-ساله‌-وطن‌پور-بر-دفتر-تو/ https://hydoc.ir/پايان-رياست-۶-ساله‌-وطن‌پور-بر-دفتر-تو/#respond سلام دكتر Sun, 28 Feb 2021 05:12:09 0000 رسانه سلامت و دانش https://hydoc.ir/پايان-رياست-۶-ساله‌-وطن‌پور-بر-دفتر-تو/

عصر جمعه ، 8 اسفند ، حسين وطن پور با معرفي مدير جديد توسط معاون تحقيقات و فناوري وزير ، در كمتر از سه ماه از انتصاب خود ، رياست دفتر توسعه فناوري سلامت در وزارت بهداشت را بر عهده داشت. در اين گزارش ، نگاهي به بخشي از عملكرد واتانپور در اين موقعيت مي …

منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
پايان رياست ۶ ساله‌ وطن‌پور بر دفتر توسعه فناوري سلامت در روزهاي كرونايي

عصر جمعه ، 8 اسفند ، حسين وطن پور با معرفي مدير جديد توسط معاون تحقيقات و فناوري وزير ، در كمتر از سه ماه از انتصاب خود ، رياست دفتر توسعه فناوري سلامت در وزارت بهداشت را بر عهده داشت. در اين گزارش ، نگاهي به بخشي از عملكرد واتانپور در اين موقعيت مي اندازيم.

به گزارش سلام دكتر ، دكتر حسين وطن پور استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي است. وي داراي دكتراي داروسازي از دانشگاه علوم پزشكي تبريز و دكتراي سم شناسي از دانشگاه گلاسگو در انگلستان است. با صدور حكمي از سوي دكتر رضا مالك زاده ، معاون سابق تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت ، وطن پور در سال 2014 به عنوان رئيس دفتر توسعه فناوري سلامت منصوب شد.

دفتر توسعه فناوري سلامت در وزارت بهداشت مجموعه اي است كه تحت نظارت معاون تحقيقات و فناوري تشكيل شده و وظيفه اصلي آن توسعه ، پشتيباني و نهادينه سازي فناوري بهداشت براي دستيابي به توليد 85٪ است. فن آوري هاي بهداشتي مورد نياز دولت است.

تأثير لغو و بازگشت تحريم ها بر سياست هاي فناوري سلامت

در زمان تصدي وي ، اولين جلسه شركت هاي دانش بنيان سلامت در سال 2015 برگزار شد. اين رويداد گامي در جهت تغيير سياست هاي فناوري سلامت بود ، زيرا توافق نامه ايران و 1 5 در ژوئيه همان سال و بخشي از تحريم هاي ايران در شرف لغو بود. وطن پور درباره اين گردهمايي اظهار داشت: در شرايط پس از تحريم ، به جاي انتقال دانش فني يا توليد محصولات داراي پروانه ، قصد داريم شرايطي را فراهم كنيم تا از حضور فن آوران و نخبگان در خارج از كشور بهره ببريم.

فعاليت هاي همكاري با تكنسين هاي خارج از كشور در سال هاي 2016 و 2017 ادامه يافت. وطن پور در پنجمين كنفرانس فارغ التحصيلان ايراني خارج از كشور در انستيتو پاستور ايران از ايجاد چندين شركت دانش بنيان در كشور براي ايجاد محصولات بهداشتي “با تكنولوژي پيشرفته” با همكاري تعدادي خبر داد. از فن آوران ايراني كه در خارج از كشور زندگي مي كنند.

در سال 2017 اعلام شد كه 35٪ از منابع ايالتي در بخش فناوري در حوزه بهداشت جذب شده است و از 3،100 شركت دانش بنيان ثبت شده در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري ، 890 شركت در حوزه بهداشت مرتبط هستند. حوزه سلامت

سالهاي پس از رياست جمهوري وطن پور در دفتر توسعه فناوري سلامت همزمان با خروج آمريكا از شوراي امنيت سازمان ملل و بازگشت تحريم ها و تأثير آنها بر فناوري بود. در اين راستا ، مانند ساير حوزه هاي دانش در كشور ، تلاش ها بر روي خودكفايي و ارتقا دانش فني متمركز شده است. از جمله اقدامات انجام شده در زمينه فناوري سلامت در سال 2009 توليد بيشتر پرسنل آزمايشگاهي در كشور ، حمايت 60 ميليارد شركت دانش بنيان و همكاري با هيئت امنا براي تأمين ارز بود. امسال اعلام كرد كه 22 داروي اساسي براي كشور در شركتهاي دانش بنيان محلي توليد مي شود و اين مانع از جريان حدود يك ميليارد دلاري ارز از كشور مي شود.

تأكيد بر حق ثبت اختراع و خودكفايي در توليد دارو

توليد گوشت مصنوعي يكي از پروژه هاي دفتر توسعه فناوري سلامت در سال 2009 بود ، اما جزئيات بيشتري از اين مطالعات منتشر نشده است. يكي ديگر از حوزه هاي تحت پوشش دفتر توسعه فناوري سلامت موضوع ثبت اختراع بود. در سال 2009 ، مقررات مربوط به ساختار و سياست مالكيت معنوي و نوآوري در دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور آشكار شد. در همين راستا ، امسال كارگاه هاي آموزشي در زمينه مالكيت معنوي در دانشگاه هاي علوم پزشكي برگزار شد و برنامه هايي براي نظارت بر تمركز و تجاري سازي اختراعات بهداشتي و ايجاد رويه استاندارد در بين مراجع تحقيق براي قضاوت در مورد اختراعات بهداشتي در دستور كار بود.

وارد هاله مي شود

پايان سال 1998 آغاز درگيري بر سر مقامات وزارت بهداشت بود كه پايان آن هنوز مشخص نيست. با شيوع ويروس كرونا ويروس ، شركت هاي مستقر در حوزه سلامت نيز مطرح شده و براي توليد محصولات دانش بنيان مورد نياز براي مبارزه با COVID-19 تلاش مي كنند. تعداد زيادي از شركتهاي دانش بنيان ماسكهاي توليد ، دستكش ، مواد ضد عفوني كننده ، ونتيلاتور و كيتهاي تشخيص تاج را در دستور كار قرار داده اند.

برخي ديگر از شركتهاي دانش بنيان به منظور توليد واكسن ويروس كرونا ويروس كرونا با گسترش ويروس به تحقيق روي آورده اند. به گفته وطن پور ، شركت هاي دانش بنيان ايراني در حال حاضر روي انواع سيستم عامل هاي واكسن كار مي كنند.

اما كرونا چالش هاي بزرگي را نيز براي برخي از شركت هاي دانش بنيان ايجاد كرده است. به دليل بسته شدن مرزها و لغو پروازها ، تعدادي از اين شركت ها در تهيه مواد اوليه توليد برخي محصولات با مشكل روبرو شدند. از طرف ديگر ، شركت هايي كه براي بيماري هاي ديگر محصولات توليد مي كردند ، با شيوع ويروس كوويد ، محصولات خود را به تأخير انداختند كه باعث خسارت مالي آنها شد. بايد ديد كه آيا تمهيداتي براي حمايت از اين شركت ها در نظر گرفته شده است و آيا مدير جديد دفتر توسعه فناوري سلامت برنامه اي براي جبران خسارات اين فن آوران دارد يا خير.

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت در اواسط روزهاي مبارزه با كرونا با يك تغيير اساسي مواجه شد و در نوامبر سال جاري ، معاون وقت تحقيقات و فناوري وزير امور خارجه ، فريد نجفي جايگزين وي شد. . النجيفي در اواسط دسامبر سال جاري وطن پور را حفظ كرد. اما در آخرين ساعات 8 اسفند ماه ، خبر رئيس جديد دفتر توسعه فناوري سلامت در وب سايت معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت منتشر شد و به اين ترتيب روند جايگزيني دكتر به پايان رسيد. محمدرضا منزيم اسماعيل پور ، رياست حسين وطن پور به مدت 6 سال.

انتهاي پيام

منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
پايان رياست ۶ ساله‌ وطن‌پور بر دفتر توسعه فناوري سلامت در روزهاي كرونايي

https://hydoc.ir/پايان-رياست-۶-ساله‌-وطن‌پور-بر-دفتر-تو/feed/ 0

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.