ابداع روشي براي كاهش خسارات ناشي از زلزله در پالايشگاه/راهكاري براي كنترل ارتعاشات در لوله‌ها

۹ بازديد

محققان در انستيتوي بين المللي لرزه نگاري و زلزله به دليل اهميت لوله هاي حمل و نقل در مقاوم سازي و محافظت در برابر زلزله ، مفهوم جديدي را براي كنترل ارتعاشات زلزله در صنعت انرژي هاي تجديدپذير ايجاد كرده اند كه به گفته آنها ، استفاده از اين محصول را كاهش مي دهد 50 …

منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
ابداع روشي براي كاهش خسارات ناشي از زلزله در پالايشگاه/راهكاري براي كنترل ارتعاشات در لوله‌ها

ابداع روشي براي كاهش خسارات ناشي از زلزله در پالايشگاه/راهكاري براي كنترل ارتعاشات در لوله‌ها https://hydoc.ir/ابداع-روشي-براي-كاهش-خسارات-ناشي-از-زلز/ https://hydoc.ir/ابداع-روشي-براي-كاهش-خسارات-ناشي-از-زلز/#respond سلام دكتر Fri, 12 Feb 2021 01:34:13 0000 رسانه عمومي https://hydoc.ir/ابداع-روشي-براي-كاهش-خسارات-ناشي-از-زلز/

محققان در انستيتوي بين المللي لرزه نگاري و زلزله به دليل اهميت لوله هاي حمل و نقل در مقاوم سازي و محافظت در برابر زلزله ، مفهوم جديدي را براي كنترل ارتعاشات زلزله در صنعت انرژي هاي تجديدپذير ايجاد كرده اند كه به گفته آنها ، استفاده از اين محصول را كاهش مي دهد 50 …

منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
ابداع روشي براي كاهش خسارات ناشي از زلزله در پالايشگاه/راهكاري براي كنترل ارتعاشات در لوله‌ها

محققان در انستيتوي بين المللي لرزه نگاري و زلزله به دليل اهميت لوله هاي حمل و نقل در مقاوم سازي و محافظت در برابر زلزله ، مفهوم جديدي را براي كنترل ارتعاشات زلزله در صنعت انرژي هاي تجديدپذير ايجاد كرده اند كه به گفته آنها ، استفاده از اين محصول را كاهش مي دهد 50 درصد استرس و خرابي در لوله ها.

كاهش خسارت براي كنترل ارتعاشات زلزله در خطوط لوله نفت

به گزارش سلام دكتر ، در سالهاي اخير زمين لرزه هاي مختلفي در مناطق مختلف جهان رخ داده است كه خسارات زيادي وارد كرده است ، از جمله زلزله 1999 در تركيه كه در شهر صنعتي و منطقه بهداشتي رخ داده است. اين زمين لرزه به بسياري از تأسيسات پالايشگاه و پتروشيمي آسيب رساند و در ميان مواد و سازه هاي آسيب ديده ، قطعات پشتيباني لوله به شدت آسيب ديد.

اجزاي نگهدارنده لوله يكي از اين مواد است كه در عملكرد پالايشگاه ها و صنايع پتروشيمي نقش مهمي دارد. زيرا اين قطعات وظيفه نگهداري لوله هايي را دارند كه مواد را درون دستگاه حمل مي كنند و حتي اگر در زلزله هيچ يك از تجهيزات تعمير آسيب نبيند ، اما خرابي اين قطعات و لوله هاي موجود در آن عملكرد ساختار شركت را مختل مي كند.

براي ارائه توصيه هاي علمي براي حل چالش تخريب لوله هاي نگهدارنده در تعميرات ، يك پروژه تحقيقاتي توسط مهندس محمد رضايي ، شريك پروژه و محقق ارشد پروژه و تحت نظارت و راهنمايي دكتر فريبرز ناطقي الهي ، عضو موسسه موسسه بين المللي لرزه نگاري و فناوري زلزله. از شعبه پتروشيمي بندر امام ارائه شد و در نهايت آنها پيشنهادهايي ارائه دادند.

دكتر فريبرز ناطقي الهي در گفت وگو با سلام دكتر وي گفت: “زمين لرزه ها فاجعه هاي بزرگي در مناطق پرجمعيت شهري و صنعتي به وجود مي آورند.” اين امر باعث بسياري شده است و توسعه و گسترش صنايعي از جمله تمركز ساكنان در گسترش شهر يكي از دلايل افزايش فساد مالي است. توسط اين پديده طبيعي

وي افزود: بنابراين نياز به ارزيابي لرزه اي همه شهرها و شركت ها و م assessmentسسات براي كاهش خسارات ناشي از زلزله مهم است و در اين زمان بايد توجه ويژه اي به ساختارها و م institutionsسسات ويژه شود.

ناطقي الهي با تأكيد بر اينكه در بين موادي كه در بالا ذكر شد ، قطعات دست زدن به لوله از اهميت بالايي برخوردار است ، خاطرنشان كرد: اين قطعات عملكرد هندلينگ لوله هايي را دارند كه باعث انتقال مواد بين تجهيزات بهداشتي و تخريب اين قطعات مي شوند و منجر به خرابي كامل مي شوند. لوله ها علاوه بر اين ، نشت مايعات سمي از لوله ها منجر به فاجعه هاي بزرگي شد كه اين ساختارها را حتي بيشتر آسيب پذير كرد.

به گفته وي ، خرابي لوله ها در اين سازه ها به دو دليل مهم است: “خرابي پشتيباني لوله” و “يا تخريب سيستم خود”. نمونه هايي از آسيب به تنظيمات سازماني زير را مي توانيد در تصوير زير مشاهده كنيد:

بنيانگذار پالايشگاه زلزله شهيد تندگويان در تهران و پالايشگاه پتروشيمي شيراز با بيان اينكه در اين مرحله طي چند سال گذشته مطالعات و مطالعات زيادي در مورد عدم توانايي در محل دفن زباله خطوط لوله فرآيند انجام شده است ، گفت: اين با استفاده از نوعي از اتصالات آكاردئوني “دمپر” به عنوان انقباض خارجي لوله مي تواند آسيب لوله ها را به دليل زمين لرزه كاهش دهد.

به گفته وي ، ناوشكن هاي آكاردئوني از نوع تخريب كننده هاي جريان هستند كه انرژي حاصل از زلزله را از طريق فرآيند تحويل كاهش مي دهند.

تيم ارزيابي اين پروژه شامل: با طراحي مدلهاي مختلف و استفاده از مدلهاي نقص كنترل با كنترل قدرت رفتار لرزش جلوگيري از لوله و لوله ضمن مقايسه سهولت اجرا ، هزينه سود ، كنترل انگيزه قدرت و كاهش فشار ، فشارها و تحرك در نهايت بهترين تناسب را ارائه مي دهد.

مهندس محمد رضايي ، محقق ارشد اين پروژه تحقيقاتي موسسه بين المللي لرزه نگاري و زلزله در مصاحبه با سلام دكتر وي همچنين در اين باره توضيح داد: در اين پروژه تحقيقاتي ابتدا با مراجعه به سايت به مجتمع پتروشيمي بندر امام ، فرايندي را به عنوان فرايند مرجع انتخاب كرديم و سپس مطالعاتي در زمينه طراحي طرح لوله لوله و اتصال لوله به سيستم انجام داديم. . ما مي دهيم

به گفته وي ، در بيشتر تغييرات ، لوله با استفاده از مواد U شكل به سيستم متصل مي شود كه نمونه اي از آن را در شكل زير مي توان يافت:

يك نگهدارنده شلنگ و لوله هايي كه با استفاده از پيچ هاي U شكل به آن متصل مي شوند

رضايي خاطرنشان مي كند: پس از تحقيقات گسترده در مورد لوله هايي با ابعاد مختلف كه توسط اتصالات U شكل به سيستم متصل مي شوند ، دريافتيم كه اين اتصالات عملكرد مناسبي در هنگام زلزله نشان نمي دهند. كشش لوله ها در محل اتصال لوله به سد U شكل بسيار زياد است و اين به دليل نوع ساخت اين جاذبه ها است ، به ويژه لوله هاي با قطر بزرگ كه در اين مطالعه گنجانده شده اند لوله هاي 291 ميلي متر و 191 ميلي متر هستند. .

وي يادآور مي شود: در اين لوله ها موانع U شكل از كار مي افتند و باعث جابجايي و كشش زيادي در اين لوله ها مي شوند.

رضايي مي افزايد: پس از در نظر گرفتن مشكلات ناشي از استفاده از مواد طراحي U شكل ، تحقيقات زيادي در زمينه طراحي بلوك لوله انجام شده است. علاوه بر اين ، خطوط لوله و موانع ديگر در صنعت نفت ملي كه براي مقابله با زلزله استفاده مي شوند ، شكل پيچيده اي دارند و هزينه هاي توليد بالاتري دارند.

اين محقق مي افزايد: بنابراين نتيجه مي گيريم كه با طراحي و طراحي مسدود كننده لوله علاوه بر طراحي ساده و هزينه توليد پايين ، تأثير بسيار خوبي در شارژ و كاهش استرس خواهد داشت. يك محافظ تهويه مطبوع با طراحي مناسب كه دو ناوشكن آكاردئوني در خارج از آن نصب شده است. براي حفظ ثبات مجموعه و نصب مانع بر روي آن ، يك قاب فولادي در مقايسه با ميراگرها طراحي شده است.

وي گفت: “در اين موارد ، از دسته آكاردئون استفاده مي شود ، مانع طراحي مي شود و نحوه نصب آنها بر روي قطعات نوسازي را مي بينيد:

دمپر آكاردئوني طراحي شده

تصاوير مسدود كننده لوله طراحي شده

نحوه قرار دادن لوله و نگه داشتن لوله بر روي سيستم

پس از مدلسازي و بررسي جامع ، نتايج استفاده از مانع U شكل و مانع طراحي شده را مقايسه كرديم كه در نمودار زير مشاهده مي شود:

وي مي افزايد: “همانطور كه در نمودار بالا نشان داده شده است ، استفاده از مانع پيشنهادي مي تواند فشار ناشي از بار زمين لرزه در لوله ها را تا 50٪ كاهش دهد.

محقق اين كار تأكيد مي كند كه در نمودار بالا ، نسبت فشردگي بدست آمده در لوله هاي 191 و 291 ميلي متر با مانع U شكل بيشتر از 9 ، و بيان مي كند: اين رقم نشان دهنده خرابي اين لوله ها است ، در حالي كه نسبت تنش در موارد استفاده از بازدارنده كه با كاهش حدود 50٪ طراحي شده است ، عملكرد بسيار خوبي در كاهش استرس و شكست كامل دارد.

ناطقي الهي ، مدير علمي پروژه و عضو هيئت علمي انستيتوي بين المللي لرزه نگاري و مهندسي زلزله نيز تأكيد كرد: اين اتصال در نوع خود اولين اتصال در زمينه تجديد و آلياژهاي آلياژ در ساخت اين نمونه ها و موارد كاربردي است. فرم عملي يافته هاي جديد مدرسه است.

اين مقاله اضافه مي كند: “استفاده از خط لوله طراحي شده علاوه بر كاهش تنش لوله هاي فرايندي ، باعث كاهش هزينه هاي بالاي توليد و همچنين منجر به توليد ناپايدار محصولات نفتي و كاهش خسارات مالي و جاني در زمين هاي مستحكم زلزله مي شود.”

انتهاي پيام

منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
ابداع روشي براي كاهش خسارات ناشي از زلزله در پالايشگاه/راهكاري براي كنترل ارتعاشات در لوله‌ها

https://hydoc.ir/ابداع-روشي-براي-كاهش-خسارات-ناشي-از-زلز/feed/ 0

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.