بايدها و نبايدهاي استفاده از ضد اسهالبايدها و نبايدهاي استفاده از داروهاي ضد اسهال

۹ بازديد

در اين مطلب از سري مطالب مجله سلامت سيب، مهمترين داروهاي ضد اسهال را براي شما گردآوري كرده ايم. در اين مقاله همچنين مي توانيد با درمان اسهال در كودكان و نوجوانان آشنا شويد و بدانيد كه ضد اسهال چيست. اسهال چيست و چگونه ايجاد مي شود؟ بهتر است قبل از بررسي انواع مختلف داروهاي …

منبع :
بايدها و نبايدهاي استفاده از ضد اسهالبايدها و نبايدهاي استفاده از داروهاي ضد اسهال

بايدها و نبايدهاي استفاده از ضد اسهالبايدها و نبايدهاي استفاده از داروهاي ضد اسهال https://ijmarket.com/blog/بايدها-و-نبايدهاي-استفاده-از-ضد-اسهالب/ Tue, 23 Nov 2021 12:59:38 0000 سلامتي و پزشكي https://ijmarket.com/blog/بايدها-و-نبايدهاي-استفاده-از-ضد-اسهالب/

در اين مطلب از سري مطالب مجله سلامت سيب، مهمترين داروهاي ضد اسهال را براي شما گردآوري كرده ايم. در اين مقاله همچنين مي توانيد با درمان اسهال در كودكان و نوجوانان آشنا شويد و بدانيد كه ضد اسهال چيست. اسهال چيست و چگونه ايجاد مي شود؟ بهتر است قبل از بررسي انواع مختلف داروهاي …

منبع :
بايدها و نبايدهاي استفاده از ضد اسهالبايدها و نبايدهاي استفاده از داروهاي ضد اسهال

چه ضد اسهالچه ضد اسهال

در اين مطلب از سري مطالب مجله سلامت سيب، مهمترين داروهاي ضد اسهال را براي شما گردآوري كرده ايم. در اين مقاله همچنين مي توانيد با درمان اسهال در كودكان و نوجوانان آشنا شويد و بدانيد كه ضد اسهال چيست.

اسهال چيست و چگونه ايجاد مي شود؟

بهتر است قبل از بررسي انواع مختلف داروهاي ضد اسهال، تعريفي از اسهال و مكانيزم هايي كه باعث اسهال مي شوند، داشته باشيد. اسهال اسهالي است كه باعث مي شود روزي سه بار يا بيشتر به دستشويي برويد. ممكن است باردار يا باردار باشيد. انواع مختلفي از اسهال وجود دارد:

  • اسهال كوتاه مدت يا شديد معمولا يك يا دو روز طول مي كشد.
  • اسهال مزمن 2-4 هفته طول مي كشد.
  • اسهال مكرر معمولاً به اين معني است كه علائم شما يك ماه يا بيشتر طول مي كشد.

شايع ترين علل اسهال عبارتند از:

  • عفونت هاي ناشي از ويروس ها، باكتري ها يا كك ها
  • داروها، از جمله آنتي بيوتيك ها
  • حساسيت غذايي
  • سندرم روده تحريك پذير (IBS)
  • بيماري كرون يا كوليت مزمن
  • بيماري سلياك

آگاهي از اهميت علت و نوع اسهال نشان مي دهد كه اين نوع داروي ضد اسهال تنها براي درمان اسهال ناشي از علت خاصي استفاده مي شود. به عنوان مثال، داروهاي ضد اسهال براي سلوليت مانند اسهال نيستند و نبايد جايگزين شوند.

ليستي از داروهاي مبارزه با اسهال

در زير فهرستي از مهم ترين و پرمصرف ترين داروهاي ضد اسهال بر حسب نوع كاربرد و مصرف آورده شده است:

قرص ديفنوكسيلات

ديفنوكسيلات يك اپيوئيد است كه فعاليت روده و دستگاه گوارش را كاهش مي دهد و به مواد مغذي اجازه مي دهد مدت بيشتري در دستگاه گوارش باقي بمانند و آب و مواد مغذي را جذب كرده و اسهال را تقويت كنند. توجه داشته باشيد كه اين دارو در موارد اسهال، اسهال هاي ناشي از عفونت هاي روده اي و موارد نادر نبايد مصرف شود.قرص ضد اسهال لوپراميد

قرص ضد اسهال لوپراميد

قرص ضد اسهال لوپراميد

قرص هاي ضد اسهال لوپراميد، مانند ديفنوكسيلات، مواد افيوني هستند. اين قرص همچنين واكنش هاي گوارشي را مسدود كرده و با اسهال در بزرگسالان مبارزه مي كند. در مورد اسهال درون زا مي توان از اين قرص براي كنترل اسهال استفاده كرد اما در اسهال هاي عفوني، اسهال هاي ناشي از آنتي بيوتيك و اسهال هاي ناشي از بيماري هاي روده نيز نبايد از اين قرص استفاده كرد.

لوپراميد يك قرص موثر ضد اسهال است. اما استفاده از آن بايد مورد توجه پزشك قرار گيرد، در صورت استفاده در درمان اسهال عفوني ممكن است به دليل اوج بيماري در روده پاره شود و عوارض جدي ايجاد كند.

بيسموت ساب ساليسيلات

بيسموت ساب ساليسيلات براي درمان اسهال، بيماري قلبي و ورم معده در بزرگسالان و كودكان 12 سال و بالاتر استفاده مي شود. بيسموت ساب ساليسيلات متعلق به گروهي از داروها به نام عوامل ضد اسهال است. اين دارو با كاهش جريان مايعات و الكتروليت ها در روده، كاهش التهاب در روده و احتمالاً كشتن ارگانيسم هايي كه مي توانند باعث اسهال شوند، عمل مي كند.

ايلوكسادولين

ايلوكسادولين براي درمان اختلالات گوارشي در اسهال بزرگسالان استفاده مي شود. ايلوكسادولين به دسته اي از داروها به نام آگونيست هاي گيرنده مو-افيوني تعلق دارد و با كاهش فعاليت روده عمل مي كند.

ريفاكسيمين

اين دارو براي درمان اسهال ناشي از يك باكتري رايج به نام E. coli (“اسهال مسافرتي”) استفاده مي شود و يك داروي ضد اسهال براي بزرگسالان است. در صورت تب يا اسهال خوني ريفاكسيمين نبايد مصرف شود. ريفاكسيمين با توقف رشد باكتري ها عمل مي كند. اين آنتي بيوتيك فقط عفونت هاي باكتريايي را درمان مي كند. در برابر عفونت هاي ويروسي (مانند سرماخوردگي، آنفولانزا) موثر نيست. استفاده از تمام آنتي بيوتيك ها در صورت عدم نياز ممكن است در عفونت هاي بعدي بي اثر باشد.

ريفاكسيمين همچنين براي درمان اختلالات گوارشي در اسهال استفاده مي شود. همچنين براي جلوگيري از مشكلات مغزي ناشي از بيماري كبدي (آنسفالوپاتي كبدي) استفاده مي شود.

ضد اسهال براي كودكان

ضد اسهال براي كودكان

درمان اسهال در كودكان و نوجوانان

رايج ترين درمان براي اسهال در كودكان، جايگزيني مايعات از دست رفته است. همانطور كه در بالا ذكر شد، علل اسهال در كودكان و بزرگسالان مي تواند متفاوت باشد و هر علتي نياز به درمان خاص خود دارد. در كودكان به دليل جثه كوچك اغلب زودتر از بزرگسالان دچار كم آبي و كمبود الكتروليت در اثر اسهال مي شوند و اساس درمان كودكان جايگزيني اين آب و نمك و رفع عامل اسهال است.

ORS يك داروي ضد اسهال براي كودكان است و براي جايگزيني آب و الكتروليت ها ضروري است. اين دارو به صورت كيسه اي است و بايد در آب حل شود و ميل شود. ايموديوم همچنين يك نوع مناسب از قرص‌هاي ضد اسهال لوپراميد براي كودكان است كه بايد در شرايط خاص استفاده شود.

داروهاي ضد اسهال براي نوزادان و كودكان خردسال توصيه نمي شود. اسهال در نوزادان و خردسالان شايع است و مي تواند ناشي از عفونت باشد، اما معمولاً اگزوژن نيست و بايد به دستگاه گوارش فرصت داد تا با انواع غذاها سازگار شود. براي اين كار سعي كنيد به كودك خود شير و شير فراوان بدهيد و غذاهاي شيرين و اسهال را محدود كنيد.

لازم به ذكر است كه داروهاي فوق در درمان اسهال نوزادان و خردسالان استفاده نمي شود و ممكن است نوزادان و خردسالان را تحت تاثير قرار دهد.

درمان خانگي اسهال

مهمترين قانون در درمان اسهال در كودكان و بزرگسالان به جز استفاده از داروهاي ضد اسهال، جبران آب و نمك از دست رفته است. براي اين كار سعي كنيد سوپ، آب ميوه و چيزهاي آبدار بخوريد تا بدن دچار كم آبي نشود. براي درمان خانگي اسهال بايد بدانيم ضد اسهال چيست.

غذاها و سبزيجات با فيبر بالا به دليل هضم كندتر و كامل تر، مدت طولاني تري در دستگاه گوارش مي مانند و به هضم بهتر و كامل تر ساير غذاهاي مصرفي كمك مي كنند. بهترين غذاها براي كمك به تقويت حركات روده عبارتند از: سيب زميني سرخ شده، حبوبات، غلات كامل، پروبيوتيك ها، پودر بلوط، انار و بسياري ديگر.

همچنين مي توانيد از آب ميوه هاي طبيعي براي جبران آب و الكتروليت ها استفاده كنيد. سعي كنيد از آب ميوه هاي صنعتي استفاده نكنيد، زيرا بيشتر از ميزان قند موجود در آنها باعث اسهال مي شوند.

پرسش و پاسخ

  • ضد اسهال چيست؟ براي مبارزه با اسهال مي توانيد از داروهاي خانگي و غذاهايي مانند سيب زميني استفاده كنيد يا به پزشك مراجعه كنيد و طبق دستور پزشك از يكي از داروهاي ذكر شده در اين مقاله استفاده كنيد.
  • آيا ORS يك داروي ضد اسهال براي نوزادان است يا يك داروي ضد اسهال براي كودكان؟ ORS يك داروي ضد اسهال براي كودكان است و استفاده از آن به عنوان يك داروي ضد اسهال براي نوزادان و كودكان خردسال توصيه نمي شود.
  • اسهال چقدر طول مي كشد؟ اگر كوتاه است، 1 يا 2 روز، اگر شيردهي ممكن است 2 يا 4 هفته طول بكشد.
  • منابع

    https://familydoctor.org/antidiarrheal-medicines-otc-relief-for-diarrhea/

    https://www.drugs.com/drug-class/antidiarrheals.html

    https://www.webmd.com/digestive-disorders/which-anti-diarrheal-drugs-best-work

    مسووليت كليه محتواي سايت بر عهده منابع اصلي بوده و بانك مشاغل اينفوجاب هيچ مسووليتي در قبال محتوا ندارد.

    منبع :
    بايدها و نبايدهاي استفاده از ضد اسهالبايدها و نبايدهاي استفاده از داروهاي ضد اسهال

    منبع :https://ijmarket.com
    تا كنون نظري ثبت نشده است
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.