مسموميت-با-الكل-متانولمسموميت با الكل متانول | مجله سيب

آخرين اخبار پزشكي ايران و جهان را در اينجا بيابيد

مسموميت-با-الكل-متانولمسموميت با الكل متانول | مجله سيب

۱۵ بازديد

تاريخ انتشار: 30 آبان 1400 مسموميت با متانول الكلي يك اورژانس پزشكي است كه در صورت شديد مي تواند كشنده باشد. الكل خوراكي اتانول است و متانول الكل صنعتي است كه به عنوان حلال و ضدعفوني كننده استفاده مي شود. مسموميت الكلي با متانول اغلب به صورت عمدي يا ناخواسته در اثر مصرف خوراكي الكل …

منبع :
مسموميت-با-الكل-متانولمسموميت با الكل متانول | مجله سيب

مسموميت-با-الكل-متانولمسموميت با الكل متانول | مجله سيب https://ijmarket.com/blog/مسموميت-با-الكل-متانولمسموميت-با-الكل/ Sun, 21 Nov 2021 13:36:05 0000 سلامتي و پزشكي https://ijmarket.com/blog/مسموميت-با-الكل-متانولمسموميت-با-الكل/

تاريخ انتشار: 30 آبان 1400 مسموميت با متانول الكلي يك اورژانس پزشكي است كه در صورت شديد مي تواند كشنده باشد. الكل خوراكي اتانول است و متانول الكل صنعتي است كه به عنوان حلال و ضدعفوني كننده استفاده مي شود. مسموميت الكلي با متانول اغلب به صورت عمدي يا ناخواسته در اثر مصرف خوراكي الكل …

منبع :
مسموميت-با-الكل-متانولمسموميت با الكل متانول | مجله سيب

تاريخ انتشار: 30 آبان 1400

علائم مسموميت خفيف با متانولعلائم مسموميت خفيف با متانول

مسموميت با متانول الكلي يك اورژانس پزشكي است كه در صورت شديد مي تواند كشنده باشد. الكل خوراكي اتانول است و متانول الكل صنعتي است كه به عنوان حلال و ضدعفوني كننده استفاده مي شود. مسموميت الكلي با متانول اغلب به صورت عمدي يا ناخواسته در اثر مصرف خوراكي الكل يا به دليل تماس مكرر با پوست اتفاق مي افتد. محصولات حاوي متانول شامل پاك كننده هاي شيشه، ضد يخ، پاك كننده هاي كاربراتور، مايعات دستگاه كپي، روغن هاي ضروري، روغن هاي حرارتي مواد غذايي و انواع ديگر سوخت ها مي باشد. قرار گرفتن در معرض الكل مي تواند باعث ايجاد انواع سموم شود و مي تواند به درمان هاي مختلفي نياز داشته باشد، از نظارت دقيق آزمايشگاهي تا درمان پادزهر و دياليز. در اين مقاله از سري مقالات پزشكي مجله سلامت سيب به بررسي مسموميت با الكل با متانول مي پردازيم.

الكل چگونه باعث مسموميت با متانول مي شود؟

متانول (CH3OH) يك آلكانول مايع شفاف، شفاف و بي رنگ است كه به راحتي با اتانول مخلوط مي شود. برخلاف اتانول بسيار سمي است (1 گرم در كيلوگرم به عنوان دوز كشنده متانول در نظر گرفته مي شود) و براي مصرف انسان نامناسب است. در عوض، به عنوان تركيبي از طيف گسترده اي از حلال هاي صنعتي و تجاري، مايعات پاك كننده و ضد يخ استفاده مي شود.

افزايش سميت متانول نسبت به اتانول به دليل متابوليسم است. متانول توسط دهيدروژناز 4 به فرمالدئيد تبديل مي شود. فرمالدئيد تقريباً به طور كامل توسط آلدهيد دهيدروژناز 4 به فرمات (اسيد فرميك) تبديل مي شود. فرمت براي دستگاه تنفسي بسيار سمي است و سيتوكروم اكسيداز را مهار مي كند كه باعث هيپوكسي سلولي (باعث نكروز بافت)، اسيدوز متابوليك و دميلينه شدن عصب بينايي مي شود.

تصور مي شود كه پوتامن به دليل نيازهاي متابوليكي بالا بر اين فرآيند تأثير مي گذارد، اما تحقيقات هنوز ادامه دارد. از آنجايي كه اين فرآيند متابوليك به زمان نياز دارد، معمولاً يك دوره 12-24 ساعتي وجود دارد تا علائم باليني ظاهر شوند.

سموم و دوزهاي مضر

دوز كشنده متانول حدود 30 تا 240 ميلي ليتر يا 1 گرم بر كيلوگرم است. اختلال بينايي طولاني مدت ممكن است با حداقل 30 ميلي ليتر متانول رخ دهد. متانول باعث افزايش اسمولاليته مي شود. بر خلاف بسياري از الكل هاي ديگر، متانول به طور خود به خود مسموم كننده نيست و ممكن است به دليل وزن مولكولي پايين آن باشد.

اسيد فرميك يك متابوليت سمي اوليه است كه باعث اسيدوز متابوليك با تجزيه آنيون بالا و آسيب به سلول هاي اندوتليال مي شود. بنابراين، هنگامي كه متانول متابوليزه مي شود، كسر اسمزي كاهش مي يابد و كسر آنيوني افزايش مي يابد. اسيدوز متابوليك با تجزيه آنيوني مرتبط با تشكيل فرمت ها، به دليل تجمع اسيدهاي آلي كه به راحتي حذف نمي شوند (مانند اسيد فرميك و فرمت)، و عدم فسفوريلاسيون اكسيداتيو به دليل مهار تشكيل سيتوكروم اكسيداز همراه است.

لاكتات همچنين ثانويه به افزايش سطوح NADH / NAD مرتبط با متابوليسم الكل به دليل افزايش پيرووات در شانت لاكتات است. آسيب به اندام هاي اندوتليال و سميت شبكيه در نتيجه استرس اكسيداتيو با اسيد فرميك است. علائم مشابه پاركينسون نيز با ضايعات عقده هاي قاعده اي، به ويژه پوتامن و گلوبوس پاليدوس گزارش شده است. اين وضعيت احتمالاً به دليل مسموميت با الكل با متانول است.

علائم مسموميت با متانول

مسموميت با متانول معمولاً از طريق بلع است. علائم ممكن است شامل از دست دادن هوشياري، استفراغ، درد شكم و تنگي نفس خاص باشد. از دست دادن بينايي ممكن است دوازده ساعت پس از شروع شروع شود. عوارض جانبي طولاني مدت ممكن است شامل كوري و نارسايي كليه باشد. مسموميت و مرگ حتي پس از مصرف مقدار كمي الكل ممكن است رخ دهد. همانطور كه گزارش شده است، مسموميت الكلي با متانول علائم ديررس را نشان مي دهد. بيماران ممكن است علائم آزاردهنده مختلفي داشته باشند، معمولاً پس از 12 تا 24 ساعت تاخير:

  • اختلال بينايي كه با نوريت بينايي و در نهايت كوري مشخص مي شود.
  • علائم مرتبط با اثرات متانول بر سيستم عصبي مركزي مانند سردرد، سرگيجه، خستگي و در نهايت نارسايي مزمن عصبي.
  • علائم گوارشي مانند حالت تهوع، استفراغ و درد شكم
  • اسيدوز متابوليك شديد غير قابل توضيح با شكاف آنيوني بالا
  • ما
  • مرگ
  • علائم مسموميت خفيف با متانول ممكن است شامل سردرد، تاري ديد، سرگيجه، حالت تهوع و استفراغ در صورت مصرف در مقادير كوچك باشد، اما ميزان خطر بروز علائم. مسموميت خفيف با متانول ممكن است در افراد مختلف متفاوت باشد، به خصوص زماني كه با اتانول مصرف شود.

    علائم مسموميت با متانول از طريق پوست

    علائم مسموميت با متانول از طريق پوست

    مسموميت پوستي

    متانول همچنين مي تواند وارد پوست و از طريق استنشاق شود كه در صورت تكرار در تماس با پوست يا استنشاق گاز حاوي متانول مي تواند تا حدودي باعث مسموميت شود. اگرچه خيلي رايج نيست. در صورت تماس، علائم مسموميت با متانول پوست ممكن است شامل خارش، كهير و آريتمي باشد. در موارد طولاني و شديد، علائم مسموميت با متانول روي پوست مشابه مسموميت هاي دهاني است و مي تواند منجر به اسيدوز متابوليك شود.

    بيماري

    در مسموميت با الكل متانول، آزمايش بزرگترين مشكل است زيرا غربالگري زودهنگام مي تواند از عوارض جدي مانند نابينايي و مرگ جلوگيري كند. همانطور كه گفته شد علائم مسموميت پس از 24-12 ساعت ظاهر مي شود. اغلب فرد علائم واضحي ندارد و مردمك چشم دچار سرگيجه مي شود (يعني سوراخ باز است و به نور پاسخ نمي دهد) و فرد اغلب از نظر هموديناميك ناپايدار است زيرا شوكه مي شود.

    آزمايش مسموميت با متانول در درجه اول بر اساس علائم فرد، سابقه مصرف الكل در گذشته و آزمايش‌هاي آزمايشگاهي است كه اسيد متابوليك را با شكاف آنيون بالا نشان مي‌دهد.

    بيماران اغلب به سرعت پس از بيماري و درمان بهبود مي يابند. سموم به شبكيه و سموم به گانگليون هاي پايه مي توانند علائم مزمن ايجاد كنند. هنگامي كه بيماران دير به محل مي رسند يا از قبل تشخيص داده نمي شوند، مي توانند عوارض جدي و مرگ داشته باشند.

    رفتار

    از آنجايي كه مسموميت با متانول مي تواند قسمت هاي مختلف بدن را تحت تاثير قرار دهد، رايج ترين درمان براي مسموميت با متانول، تزريق داخل وريدي اتانول است كه همبستگي بيشتري (10 تا 20 برابر) با الكل دهيدروژناز ناشي از متانول دارد. براي كاهش توليد شكل. با تجويز فومپيزول يا اسيد فوليك مي توان اين ميزان را افزايش داد. گزينه هاي درماني اضافي عبارتند از: جايگزيني اسيد متابوليك با بي كربنات سديم داخل وريدي، شستشوي معده و همودياليز. علاوه بر اين، در طول درمان مسموميت با الكل با متانول، بايد وضعيت بيمار به طور كامل كنترل شود تا از باز بودن راه هاي هوايي و تنفس صحيح و مناسب بيمار اطمينان حاصل شود.

    درمان خانگي براي مسموميت با متانول وجود ندارد و درمان اين مسموميت يك روش بيمارستاني است و بايد توسط پرسنل پزشكي آموزش ديده انجام شود. اگر مقدار زيادي متانول مضر و سمي وارد بدن شود بايد سريعا به بيمارستان مراجعه كنيد و براي درمان خانگي مسموميت با متانول راه حلي وجود ندارد.

    مدت زمان مسموميت با متانول كاملاً به مقدار ماده مصرفي و نحوه تماس پزشكي بستگي دارد، اما معمولاً 24 تا 36 ساعت براي بستري شدن در بيمارستان نياز است.

    پرسش و پاسخ

    1. متانول چيست؟ متانول يك الكل سمي است كه در حلال‌ها و ضدعفوني‌كننده‌ها استفاده مي‌شود و گاهي اوقات به دليل مشكلاتي در فرآيندهاي تخمير و تقطير در الكل تقلبي يافت مي‌شود.

  • آيا مسموميت با متانول باعث كوري مي شود؟ آره. مسموميت با متانول در صورت عدم درمان مي تواند منجر به كوري و حتي مرگ شود.
  • 3. علائم مسموميت با متانول چيست؟ علائم مسموميت با متانول از 12 تا 24 بعد از مصرف شروع مي شود و با تاخير همراه است و شامل تهوع، استفراغ، ضعف، دوبيني و … مي شود.

    منابع

    https://radiopaedia.org/articles/methanol-poisoning

    https://emedicine.medscape.com/article/1174890-overview

    مسووليت كليه محتواي سايت بر عهده منابع اصلي بوده و بانك مشاغل اينفوجاب هيچ مسووليتي در قبال محتوا ندارد.

    منبع :
    مسموميت-با-الكل-متانولمسموميت با الكل متانول | مجله سيب

    منبع :https://ijmarket.com
    تا كنون نظري ثبت نشده است
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.