بيماري خود ايمني گلبول سفيدبيماري خود ايمني گلبول سفيد

آخرين اخبار پزشكي ايران و جهان را در اينجا بيابيد

بيماري خود ايمني گلبول سفيدبيماري خود ايمني گلبول سفيد

۱۰ بازديد

در اين مقاله از بخش مقالات پزشكي مجله سلامت اپل، در مورد سيستم ايمني بدن صحبت مي كنيم كه سيستمي پيچيده است كه براي از بين بردن تمام عناصر خارجي وارد شده به بدن طراحي شده است. اين سيستم براي بقاي انسان طراحي شده است، اما اگر در انسان مبارزه كند، بيماري هاي خودايمني رخ …

منبع :
بيماري خود ايمني گلبول سفيدبيماري خود ايمني گلبول سفيد

بيماري خود ايمني گلبول سفيدبيماري خود ايمني گلبول سفيد https://ijmarket.com/blog/بيماري-خود-ايمني-گلبول-سفيدبيماري-خود/ Wed, 24 Nov 2021 15:47:06 0000 سلامتي و پزشكي https://ijmarket.com/blog/بيماري-خود-ايمني-گلبول-سفيدبيماري-خود/

در اين مقاله از بخش مقالات پزشكي مجله سلامت اپل، در مورد سيستم ايمني بدن صحبت مي كنيم كه سيستمي پيچيده است كه براي از بين بردن تمام عناصر خارجي وارد شده به بدن طراحي شده است. اين سيستم براي بقاي انسان طراحي شده است، اما اگر در انسان مبارزه كند، بيماري هاي خودايمني رخ …

منبع :
بيماري خود ايمني گلبول سفيدبيماري خود ايمني گلبول سفيد

بيماري سلول سفيد روي بدنبيماري سلول سفيد روي بدن

در اين مقاله از بخش مقالات پزشكي مجله سلامت اپل، در مورد سيستم ايمني بدن صحبت مي كنيم كه سيستمي پيچيده است كه براي از بين بردن تمام عناصر خارجي وارد شده به بدن طراحي شده است.

اين سيستم براي بقاي انسان طراحي شده است، اما اگر در انسان مبارزه كند، بيماري هاي خودايمني رخ مي دهد. به طور كلي، گلبول هاي سفيد توانايي شناسايي سلول هاي خود را دارند.

با اين حال، اگر بدن در معرض گلبول هاي سفيد قرار گيرد، مي تواند باعث بيماري شود. در بيماري خودايمني، در واقع، گلبول هاي سفيد خون، انواع خاصي از سلول هاي بدن را شناسايي كرده و به آنها حمله مي كنند.

بنابراين، آنها ممكن است تنها به يك سلول يا اندام حمله كنند، يا ممكن است به چندين اندام حمله كنند، يا حتي ممكن است كل بدن و سيستم را تحت تأثير قرار دهند.

علل بيماري هاي خود ايمني

حدود يك قرن پس از كشف بيماري خودايمني كه گاهي به آن بيماري خودايمني سلول سفيد نيز مي گويند. متأسفانه علم پزشكي هنوز پاسخ بسياري از سوالات مربوط به اين نوع بيماري ها را پيدا نكرده است و هيچ دليل علمي براي پيدايش اين بيماري ها وجود ندارد.

در واقع علت اين بيماري ها اغلب ناشناخته است و البته علت آن اغلب نامشخص است.

آنچه مسلم است اين است كه سيستم ايمني بدن (سيستم ايمني) بخشي از بدن را فعال مي كند و به آن ناحيه حمله مي كند. به دليل گستردگي و پيچيدگي سيستم ايمني، بيماري هاي خودايمني گسترده و متنوع هستند.

برخي از بيماري هاي رايج كه به طور كلي خود ايمني در نظر گرفته مي شوند عبارتند از:

  • سلياك
  • ديابت نوع 1
  • بيماري گريوز
  • بيماري التهابي روده
  • اسكلروز چندگانه
  • پسوريازيس
  • روماتيسم مفصلي
  • لوپوس اريتماتوي سيستميك
  • آري

هر سلول در بدن فرد داراي يك كد سيگنال در فضا است كه براي هر يك (مانند انگشت اشاره هر فرد) منحصر به فرد است و سلول هاي سفيد براي تشخيص اين كدها در طول دوره جنيني و تا چندين سال پس از تولد آموزش ديده اند.

6 بيماري هاي سيستم ايمني و ريزش مو

ريزش مو يكي از ترسناك ترين شرايطي است كه 25 درصد از زنان و 50 درصد از مردان بالاي 50 سال را تحت تاثير قرار مي دهد. البته اين موضوع به سن محدود نمي شود.

در واقع، ريزش مو مي تواند نتيجه عوامل بسياري از جمله ژنتيك، هورمون ها، داروها و انتخاب هاي كلي سبك زندگي باشد.

به گفته متخصصان اين حوزه، بيشتر استرس هاي زندگي از جمله بيماري، ضربه هاي روحي، كمبود پروتئين (در طول رژيم).شديد) و تغييرات هورموني مانند بارداري، بلوغ و يائسگي مي تواند باعث ريزش مو شود.

يكي از شايع ترين علل ريزش مو، به ويژه قبل از 50 سالگي، بيماري گلبول هاي سفيد يا بيماري خودايمني است كه گفته مي شود تا به امروز بين 14.7 تا 23.5 ميليون آمريكايي را تحت تاثير قرار داده است.

در اينجا نگاهي به برخي از شايع ترين بيماري هاي خودايمني كه باعث ريزش مو مي شوند، مي پردازيم.

1. آلوپسي آرئاتا

اختلالات سيستم ايمني و ريزش مو شايع ترين بيماري هاي ريزش مو هستند كه تقريباً 6.6 ميليون نفر در ايالات متحده و 147 ميليون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.

در اين بيماري ناحيه كوچكي از مو يا ريش به اندازه يك سكه كوچك يا بزرگ تحت تأثير مو قرار مي گيرد.

اين مي تواند در هر دو جنس رخ دهد و معمولا در دوران كودكي شروع مي شود و بزرگسالان را تحت تاثير قرار مي دهد، اما در بزرگسالان نيز ديده مي شود.

از نظر تئوري علت اصلي هجوم ماده سفيد توسط فوليكول هاي مو (فوليكول هاي مو) در يك ناحيه و تورم آن ناحيه است كه باعث ريزش مو و مهار رشد مو مي شود.

بنابراين يكي از نشانه هاي خوب براي تشخيص عدم وجود مو در مركز ضايعه است، يعني در ناحيه طاس همه موها مي ريزند، در حالي كه در ضايعات قارچي ممكن است مقداري مو در مركز زخم ديده شود.

بر خلاف آلوپسي قارچي، آلوپسي آره آتا مسري است، اما مي تواند در خانواده ها به ارث برسد (در واقع، وراثت بر ايجاد آن تأثير مي گذارد).

عوامل محيطي كه باعث افزايش استرس مي شوند، مانند خانواده، تحصيل، كار و استرس، ممكن است شانس ابتلا به آن را افزايش دهند.

از آنجايي كه فوليكول مو با اين بيماري از بين نمي رود، بلكه از كار مي افتد، طاسي در بيشتر موارد به آن محدود مي شود و موها دوباره شروع به رشد مي كنند. اما در بسياري از موارد افراد دوره چند ماهه بيماري را تحمل نمي كنند و براي درمان به پزشك مراجعه مي كنند.

درمان موضوع به صورت كرم هاي كورتوني (كورتون ها) يا محلول هاي كورتون تزريقي است كه اغلب اثر درماني مثبت دارند.

بيماران اغلب درمان هاي تزريقي را به دليل اثربخشي سريع تر ترجيح مي دهند. داروهاي سركوب كننده سيستم ايمني نيز در موارد شديدتر تجويز مي شود.

با اين حال، هيچ يك از درمان هاي پيشنهادي نمي تواند از عود يا گسترش مجدد بيماري جلوگيري كند.

سيستم ايمني و مو

سيستم ايمني و مو

2. لوپوس

طبق گزارش بنياد لوپوس آمريكا، تقريباً 1.5 ميليون نفر در ايالات متحده با اين بيماري خودايمني مزمن زندگي مي كنند. اين بيماري مي‌تواند بسياري از سيستم‌ها و اندام‌هاي مختلف بدن را تحت تأثير قرار دهد و علائم مختلفي مانند خستگي، سردرد، درد مفاصل، كم‌خوني، كم‌خوني، خونريزي و ريزش مو ايجاد كند.

ريزش مو زماني اتفاق مي‌افتد كه آنتي‌بادي‌هاي توليد شده توسط بدن وارد فوليكول‌هاي مو شده و باعث دفع فوليكول‌هاي مو توسط بدن و فروپاشي آن مي‌شود. در طول دوره نقاهت، موها ممكن است دوباره رشد كنند، اما اگر قارچي در فوليكول ها ظاهر شود، مو ممكن است دائمي شود.

3. هاشيموتو

هاشيموتو، معروف به تيروئيديت لنفوسيتي مزمن، علت اصلي كم كاري تيروئيد است، وضعيتي كه در آن تيروئيد هورمون كافي براي كنترل متابوليسم توليد نمي كند.

هاشيموتو باعث بيماري تيروئيد مي شود كه عملكرد آن را مختل مي كند و باعث كم كاري تيروئيد مي شود. برخي از افراد نازك شدن مو يا ريزش موي بيش از حد در حمام و همچنين تغييرات در وضعيت فعلي مو را تجربه مي كنند (موها ممكن است خشك، كدر يا به راحتي گره بخورند). اين ريزش مو تا رسيدن به سطح تيروئيد از طريق دارو يا وسايل ديگر ادامه خواهد داشت.

4. قبر

بيماري گريوز يكي ديگر از بيماري هايي است كه باعث مشكلات تيروئيد مي شود. در اين بيماري آنتي بادي ها به سلول هاي تيروئيد مي چسبند، آنها را تحريك مي كنند و هورمون هاي زيادي براي تيروئيد توليد مي كنند و باعث پركاري تيروئيد مي شوند.

گريوز كه نتيجه تيروئيد قوي است. همچنين مي تواند بر توليد موهاي جديد روي پوست سر و ساير قسمت هاي بدن تأثير بگذارد.

5. پسوريازيس

اين عارضه پوستي كه اغلب در آرنج، زانو و انگشتان ايجاد مي شود، مي تواند در پوست سر نيز رخ دهد. به اين بيماري در فارسي صدفك يا دالصدف نيز گفته مي شود.

اين بيماري با لكه هاي قرمز كوچك و بزرگ روي پوست مشخص مي شود كه اغلب از پوسته پوسته شدن به شكل پوسته هاي سفيد (پوسته) رنج مي برند. افراد مبتلا به اين بيماري اغلب يك يا چند لكه پوستي روي سر، آرنج، بازوها يا پشت دارند.

پلاك هاي پسورياتيك (پوست پوسته پوسته) اغلب هنگام تراشيدن با يك قاشق فلزي كوچك ظاهر مي شوند. در اين بيماري هجوم گلبول هاي سفيد به پوست باعث تحريك لايه بيروني پوست (اپيدرم) و افزايش سرعت تقسيم سلولي مي شود.

مهم ترين شكايت افراد مبتلا به اين بيماري خارش شديد در محل زخم است كه در صورت خراش بيش از حد منجر به خونريزي در ناحيه آسيب ديده مي شود. در موارد شديدتر، بيمار از احساس سوزش و درد در محل آسيب نيز شكايت دارد.
انواع مختلفي از پسوريازيس وجود دارد

  • پسوريازيس شكمي در نوزادان
  • پسوريازيس ناخن
  • پسوريازيس رايج
  • پسوريازيس چركي منتشر

به احتمال زياد ژني است كه باعث عفونت مي شود و اگر يكي از والدين مبتلا به پسوريازيس باشد، 25 درصد احتمال ابتلا به اين بيماري وجود دارد و اگر هر دو والدين به اين بيماري مبتلا باشند، 65 درصد بيشتر احتمال دارد كه باعث بيماري شوند. بيماري.

از آنجايي كه هيچ درمان مشخصي براي اين بيماري وجود ندارد، علل اين بيماري بايد تا حد امكان محدود شود. استرس عمومي (كار، كار، تحصيل و خانواده)، استرس موضعي در نواحي حساس پوست، و برخي داروها و بيماري ها ممكن است باعث ايجاد يا بازگشت شوند.

حمله سلول سفيد به بدن

حمله سلول سفيد به بدن

6. كرون يا بيماري روده

بيماران مبتلا به بيماري هاي خودايمني در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي ديگري مانند بيماري كرون (بيماري التهابي روده) هستند كه مي تواند منجر به ريزش مو شود.

درمان بيماري كرون ممكن است شامل داروها، جراحي و رژيم غذايي براي كنترل بيماري چشم، اصلاح مشكلات خوردن و كاهش علائم باشد.

در واقع، داروها اغلب حاوي سركوب كننده هاي ايمني بيولوژيكي براي كاهش عفونت هاي چشمي هستند و درمان بر رژيم غذايي، ليزر درماني، تجويز موضعي و PRP تمركز دارد.

در پايان

واضح است كه هيچ علت خاصي براي بيماري خودايمني وجود ندارد، اما شيوه زندگي، وراثت، استرس و اضطراب مشاهده نشده است.

پرسش و پاسخ

  • درمان بيماري هاي خودايمني چيست؟ هيچ درماني براي بيماري خودايمني وجود ندارد، اما با توجه به نوع بيماري قابل كنترل است و حتي ممكن است پس از مدتي خود به خود از بين برود.
  • آيا ريزش موي خود ايمني پايدار است؟ براي اكثر بيماران، اين عارضه بدون درمان در عرض يك سال از بين مي رود، اما ريزش مو گاهي دائمي است.
  • چه مقدار مو در اثر آلوپسي آره آتا از دست مي رود؟ ميزان ريزش مو در افراد مختلف متفاوت است. برخي از افراد در چند جا مو مي ريزند.
  • منابع

    https://www.marthastewart.com/7692692/autoimmune-diseases-cause-hair-loss

    مسووليت كليه محتواي سايت بر عهده منابع اصلي بوده و بانك مشاغل اينفوجاب هيچ مسووليتي در قبال محتوا ندارد.

    منبع :
    بيماري خود ايمني گلبول سفيدبيماري خود ايمني گلبول سفيد

    منبع :https://ijmarket.com
    تا كنون نظري ثبت نشده است
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.